تـــــقــوای دل

« (فَإِلهُکُمْ إِلهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا ۗ وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ )»

تـــــقــوای دل

« (فَإِلهُکُمْ إِلهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا ۗ وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ )»

تـــــقــوای دل

« در هر مرتبه هستید،تقوا داشته باشید.آگاه باشید که فقر نوعی بلا است و سخت تر از تنگ دستی بیماری تن و سخت تر از بیماری تن بیماری قلب است . آگاه باشید که همانا عامل تندرستی تقوای دل است.
(نهج البلاغه؛حکمت 388)»

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

سوال نپرسیده و جواب داده شده

چهارشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۳، ۰۹:۴۳ ب.ظ

در میان کلمات گوهر بار حضرت امیرالمؤمنین، علی علیه السلام، سخنان زیادی پیرامون آخرالزمان و مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف به چشم می خورد. آشنایی با این احادیث کمک بسیاری در زمینه ی شناخت دورانی که در آن زندگی می کنیم و مهدی منتظَر به ما می کند. پس برای این منظور به شیوه ی متفاوتی این احادیث را بیان می کنیم.

زمانی که معمولاً به تفکر در مورد دنیای خود اختصاص می دهیم، سری به احادیث و روایات امیرالمؤمنین پیرامون آخرالزمان می زنیم. پس از کمی مطالعه این حس به ما دست می دهد که گویی حضرت امیر سؤالات را ما در مورد آخرالزمان می دانند و به آنها پاسخ می دهند. دانستن جواب سؤالات کمک زیادی به زندگی ما می کند تا مسیر زندگیمان را در میان این همه بیراهه پیدا کنیم.

  لطفاً کمی از مهدی برایمان بگویید.

ـ "او جوان چارشانه و متوسط القامه، خوش مو و خوش چهره است. موهای او بر شانه هایش ریخته و نور چهره اش بر سیاهی موها و محاسن و سرش غلبه دارد. به فدای زاده ی بهترین کنیزان(1)."

 چرا مهدی به نام قائم شناخته می شود؟

ـ "قائم از این جهت قائم نامیدند که پس از رخت بستن این ذکر و یادش[از میان مردم، شیعیان] قیام خواهد کرد(2)."

 

سخنی از رسول خدا درباره ی آخرالزمان نقل می کنید؟

ـ پیامبر اکرم صلوات الله علیه فرمودند: "وقتی مسلمانان از عالمانشان متنفر شوند و تنها به دنبال آبادانی بازارهایشان باشند و به قصد پولدار شدن [و نه عمل به سنت نبوی] ازدواج کنند، خداوند ایشان را به چهار بدبختی مبتلا و فلاکت می کند: قحطی در دوران، ستم حاکمان، خیانت صاحب منصبان و حمله ی دشمنان(3)."

 

 نظر شما امیر مؤمنان و امیر شیعیان در مورد آخرالزمان چیست؟

 ـ "زمانی برای مردم می رسد که تنها مکاران سربلند و فاخران، ثرونتمند باشند! و تنها منصفان ضعیف شوند. اموال عمومی و بیت المال غنیمت شمرده و صدقه را غرامت بردارند و عبادت را برای برتری بر مردم انجام دهند و ادای صله رحم را رأفت بدانند و [تحصیل] علم را [ابزار] تجارت می شمارند، در آن زمان زنان حکمران شده و با کنیزان مشورت کنند و کودکان به امارت برسند(4)."

 

وظیفه ی ما در زمان غیبت چیست؟

ـ "در انتظار فرج باشید  و از رحمت الهی مأیوس نشوید. چرا که محبوبترین اعمال نزد خداوند متعال انتظار فرج است. تا وقتی که بنده ی مؤمن بر آن پابرجا مانده و چشم انتظار [برپایی حکومت و] امر ما باشد همانند کسی است که در راه خداوند [به شهادت رسیده و] در خون خویش می غلتد...(5)"

 

 شنیده ام یکی از نشانه های آخرالزمان، تسلط یهودیان بر مسلمانان است. این مطلب درست است؟

ـ " قطعاً یهودیان و مسیحیان، کودکان و دیوانگان در اطراف شما، شما را از [رفتن به] مساجدتان منع می کنند، جز آنکه خداوند شما را به شکل میمون و خوکهای رکوع و سجده کننده، مسخ کند(6) و این در حالی است که خداوند متعال فرموده است:«همانا مشرکان نجس هستند و به مسجد الحرام نشوند(7).»(8) "

  ممکن است علت این امر را بیان کنید تا بدانیم؟

ـ "همانا [استقامت] اهل شام را بر ادعای باطلشان بیش از [ثبات قدم شما] بر [خواسته ی] حق خود می بینم. قسم به خدا که چنین و چنان در هم پیچیده خواهید شد(9)."

 ایرانی ها در میان یاران فرزندتان جایگاهی دارند؟

ـ "خوشا به سعادت طالقان؛ چرا که خداوند متعال در آن گنج هایی دارد که از جنس طلا و نقره نیستند و در واقع مردانی مؤمن در آنجا هستند که خداوند متعال را آنگونه که شایسته اش است، شناخته اند. اینها یاوران مهدی علیه السلام در آخرالزمان هستند(10)."

 

یکی از بارزترین ویژگی های یاران مهدی را بیان می کنید؟

ـ "همانا یاران قائم جوانانند و پیرمرد در میان ایشان جز به اندازه ی سرمه چشم و نمک در توشه ی سفر یافته می شود که کمترین توشه ی سفر، نمک است(11)."

 به عنوان حسن ختام هرچه دوست دارید بفرمایید، ما سراپا گوشیم.

ـ "خداوند به ما همه چیز را آغاز می کند و به ما خاتمه می بخشد؛ هرچه را بخواهد به ما محو و یا اثبات می کند(مقدرات عالم در نهایت به واسطه ی ما قطعی می شود). زمان را خدا به ما برطرف می کند و به وسیله ی ما باران را نازل می کند. پس به خداوند مغرور نشوید که حتی یک قطره از آسمان به خودی خود پایین نیامده است.

 

و اگر قائم ما قیام نماید، آسمان قطراتش را فروریزد و زمین گیاهانش را بیرون آورد و کینه از دل های بندگان رخت بربندد و رابطه درندگان و چارپایان [با هم دیگر و دیگر موجودات] اصلاح می شود به نحوی که زنی از عراق تا شام راه می رود و تنها بر گیاهان گام می نهد و سبد و کوله بار سفرش را بر سر می نهد و هیچ حیوان درنده ای به او حمله نمی کند و او را نمی ترساند(12)."

 


پی نوشت:

1.الغیبة شیخ طوسی، ص281 ـ عقد الدرر، ص41

2.معانی الاخبار، ص65

3.مستدرک الصحیحین، ج4، ص361

4.غررالحکم، ص363ـ مطالب المسؤول، ج1،ص 485

5.بحارالانوار، ج52، ص123ـ الخصال، ص610

6.فقط نوع سجده و رکوع می کنید، غافل از اطرافتان هستید.

7.سوره توبه(9)، آیه 28

8.تفسیر البرهان، ج2، ص877

9.نهج السعادة، ج2ریال ص591

10.الحاوی للفتاوی، ج2، ص82 ـ کنزالعمال، ج14، ص591

11.الغیبة النعمانی، ص315 ـ بحارالانوار، ج52، ص333

12.بحارالانوار، ج52، ص316ـ الخصال شیخ صدوق، ص610و 226

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">