تـــــقــوای دل

« (فَإِلهُکُمْ إِلهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا ۗ وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ )»

تـــــقــوای دل

« (فَإِلهُکُمْ إِلهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا ۗ وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ )»

تـــــقــوای دل

« در هر مرتبه هستید،تقوا داشته باشید.آگاه باشید که فقر نوعی بلا است و سخت تر از تنگ دستی بیماری تن و سخت تر از بیماری تن بیماری قلب است . آگاه باشید که همانا عامل تندرستی تقوای دل است.
(نهج البلاغه؛حکمت 388)»

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

قرآن پژوهی: از پنج نفر برحذر باش (قسمت اول)

شنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۲، ۰۹:۰۸ ب.ظ

انسان فاسق

پسرم! از پنج نفر برحذر باش و با آن‌ها گفت و‌گو و همراهی نکن. برحذر باش از مصاحبت با دروغگو که او همانند سراب دور را برای تو نزدیک و نزدیک را برای تو دور می‌کند و بپرهیز از مصاحبت با فاسق، زیرا او تو را به لقمه‌ای یا کمتر از آن می‌فروشد و بر حذر باش از همراهی با بخیل که تو را در نیازمندترین حالت به مال او، خوار و زبون می‌کند و بپرهیز از مصاحبت با احمق که تلاش او برای سودرسانی به تو، زیان ‌آور است و بپرهیز از همراهی با قاطع رحم که در کتاب الهی مورد لعن است.


انسان فاسق، به کسی گفته می شود که به طور آشکار و به دور از هرگونه پوششی، رفتارهای ضداخلاقی و قانونی و هنجاری را انجام می دهد و از عصیان ورزی خویش باکی ندارد.

 ریشه فسق را باید در عدم بلوغ کمالی در ایمان شخص جست؛ زیرا عوامل ایمانی به شکل عامل درونی بازدارنده عمل نمی کند. از این رو، ممکن است شخص، اهل اسلام و ایمان باشد ولی اهل فسق و فجور نیز باشد؛ زیرا ایمان و اسلام وی به آن درجه نرسیده است که به شکل بازدارنده و عامل تقوایی عمل کند و او را از ارتکاب اعمال نابهنجار باز دارد.

 بی گمان فسق و فجور در جامعه، آثار زیانباری را به جا می گذارد؛ زیرا همه اصول و مبانی اخلاقی و هنجاری جامعه را با خطر مواجه می کند و به سلامت اخلاقی آن آسیب جدی می رساند.

 

جامعه سالم، جامعه ای است که قوانین و مقررات عقلانی و عقلایی و شرعی در آن از سوی همه شهروندان به دقت مراعات می شود و کسی به شکل آشکار از اطاعت آن بیرون نمی رود، هر چند که ممکن است در لایه های پنهان، قانون را دور بزنند و یا برخلاف آن عمل کنند و یا با شیوه های دقیق و ریز، اهداف و مقاصد قانون را زیر پا گذارند.

 

البته جامعه صددرصد سالم شاید هرگز تحقق نیابد. و لذا جامعه ای، سالم است که در آن بیشتر مردم در مسیر کمالی حرکت می کنند و قوانین را مراعات کرده و بر پایه آن عمل می کنند. بنابر این در هر جامعه ای می توان افرادی را مشاهده کرد که برخلاف حرکت کلی و اصلی جامعه حرکت می کنند و به خروج از قانون و اطاعت از آن عادت دارند. گروهی از آنها انسان های فاجری هستند و گروهی دیگر انسان های فاسقی می باشند که قوانین را نادیده می گیرند و از عمل بدان تخطی می کنند.


ادامه دارد ...


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">