تـــــقــوای دل

« (فَإِلهُکُمْ إِلهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا ۗ وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ )»

تـــــقــوای دل

« (فَإِلهُکُمْ إِلهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا ۗ وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ )»

تـــــقــوای دل

« در هر مرتبه هستید،تقوا داشته باشید.آگاه باشید که فقر نوعی بلا است و سخت تر از تنگ دستی بیماری تن و سخت تر از بیماری تن بیماری قلب است . آگاه باشید که همانا عامل تندرستی تقوای دل است.
(نهج البلاغه؛حکمت 388)»

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

امام علی (ع) در قرآن: صراط المستقیم

پنجشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۰۵ ب.ظ

اصلاً تابه حال شده است که یک روز میان آن 14 مرتبه ای که در نماز می خوانید: «اهدنا الصراط المستقیم» (1) درنگی کنید و از خودتان بپرسید، کدام راه، راه مستقیم است؟ یا راه ضالین و مغضوبین که از خداوند می خواهیم ما را از آن حفظ کند، چه مسیری است؟

«سلام بن مستنیر» نزد امام باقر (علیه السلام) رفت و به ایشان گفت: «فدایتان شوم. دلم نمی خواهد مزاحمتان شوم ولی اگر اجازه دهید سوالی دارم.» امام فرمودند: «هر چه می خواهی بپرس.» او پرسید: «قول خداوند در کتابش که می فرماید «هذا صراط علىّ مستقیم» (2) (این راهى است بر من که مستقیم است)  کدام راه است؟» امام (ع) فرمودند:«راه علىّ بن ابى طالب.» گفت: راه علىّ بن ابى طالب؟ فرمودند: «راه علىّ بن ابى طالب (ع)» (3)

 همچنین از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده است که به حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) می فرمودند: «تو راه روشن و تو صراط مستقیم و تو سرور مؤمنان هستى.» (4)

 

همچنین از رسول گرامی اسلام (ص) نقل شده است که فرمودند: «هر کس دوست داشته باشد که از صراط، مانند بادى تند بگذرد و بدون حساب وارد بهشت گردد، ولىّ و وصىّ و دوست و جانشین من براى خاندانم، علىّ بن ابى طالب (ع) را دوست بدارد و هر کس مى‏خواهد وارد آتش شود ولایت او را ترک کند؛ پس سوگند به عزت و جلال پروردگارم که او دروازه ی خداوند است که جز از طریق او نمى ‏توان وارد شد و او صراط مستقیم است و او کسى است که در روز قیامت از ولایت او پرسیده خواهد شد.» (5)

حال که منظور خداوند را از صراط مستقیم فهمیدیم، خوب است همینجا اشاره کنیم که به قول امام صادق (ع)، در آیه ی «غیر المَغضوبِ عَلَیهِم و لضّالین» (6)، منظور از «مغضوبین» (مورد غضب قرار گرفتگان)، یهودیان و منظور از «ضالین»، نصاری یا همان مسیحیان هستند. (7)

 

خداوندا!

«اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ، صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ»

(ما را به راه راست هدایت فرما، راه آنان که گرامى ‏شان داشته‏ اى نه [راه] مغضوبان و نه [راه] گمراهان.)

پی نوشت:

1. سوره ی حمد، آیه ی 6

2. حجر: 15

3. حسکانی، سیماى امام على علیه السلام در قرآن/ ترجمه شواهد التنزیل؛ ص 35

4. همان، ص 33

5. همان، ص 34

6. حمد، 7

7. قرشى بنایى، على اکبر، قاموس قرآن، ج ‏4، ص 199

 

* احادیث این مطلب با استفاده از نرم افزار جامع الحادیث 3/5، تولید موسسه ی نور، تهیه گردیده است.

  • ۹۲/۰۳/۲۳
  • احمدرضا کمیلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">