تـــــقــوای دل

« (فَإِلهُکُمْ إِلهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا ۗ وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ )»

تـــــقــوای دل

« (فَإِلهُکُمْ إِلهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا ۗ وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ )»

تـــــقــوای دل

« در هر مرتبه هستید،تقوا داشته باشید.آگاه باشید که فقر نوعی بلا است و سخت تر از تنگ دستی بیماری تن و سخت تر از بیماری تن بیماری قلب است . آگاه باشید که همانا عامل تندرستی تقوای دل است.
(نهج البلاغه؛حکمت 388)»

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

استاد علیرضا پناهیان

ما هرچی از کلمه تقوا استفاده کنیم به جای کلمه اخلاق بهتره ، مستکبران عالم هم خیلی دوست دارن اخلاق رو بین مردم شیوع بدن . برای اینکه اگر مردم با اخلاق باشند مستکبران بر اونها راحتتر سلطه پیدا می کنند ؛ لذا ما یک مفهومی داریم به نام اخلاق سکولار که شما رو به اخلاق دعوت می کند ولی به خدا نمی رساند.

علم اخلاق گاهی اوقات رهزنه و این اخلاق نمی تونه فراگیر بشه ، باثبات و همه جانبه نمی تونه باشه بلکه به نفع بشریت هم زیاد تمام نخواهد شد. اما اون چیزی که ما به نام اخلاق اسلامی بینمون مشهور است منظورمون کلمه تقواست و چه بهتر که در قرآن کریم که از کلمه تقوا بیش از 230 بار استفاده شده ما هم از کلمه تقوا استفاده کنیم.

خود کلمه تقوا خیلی برجسته تر از کلمه اخلاقه، تقوا می تونه ما رو به مکارم اخلاق برسونه بعضی ها اشتباه فکر می کنند ، فکر می کننند پیامبر گرامی اسلام فرمودند من مبعوث شدم برای اخلاق ...، نه مبعوث شدم برای مکارم اخلاق ؛ اخلاق رو که همه می تونن بفهمن شما تو فیلم های سینمایی و سریال های این گوشه و اون گوشه دنیا می تونید بالاخره اخلاق رو پیدا کنید اون چیزی که گره ما رو باز می کنه اخلاق نیست ، تقواست. البته ما توی جامعه مون وقتی می گیم اخلاق منظورمون تقواست ولی بهتره خودش رو صدا بزنیم.

کلمه اخلاق رو نمی خوام نفی کنم ولی تقوا شما رو متعهد می کنه به پروردگار عالم و اون وقت اگر بی تقوایی بکنید بدتر از بداخلاقی خدا شما رو مجازات خواهد کرد، ما وقتی تقوا رو میانه قرار می دیم و کسی رو ملزم می کنیم که با تقوا برو عمل بکن او دیگه به خدا عهد بسته و خدا با او دشمنی خواهد کرد اگر او از عهد خودش کوتاه بیاید.

تقوا تمام ابعاد زندگی انسان را در بر می گیرد هرچه هم اخلاقت خوب باشه ،کار خوب هم بکنید اصلا شما عبادت هم بکنید بدون تقوا از شما پذیرفته نخواهد شد .

خیلی اهمیت داره این حرف« إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ »

انتخاب روش بد برای رسیدن به هدف خوب بی تقوایی هست.

یک انسان مهدوی ، آرمان گرا ، معتقد، عدالت خواه، اهل تقرب به پروردگار عالم نمی تونه از راههایی استفاده بکنه که این راه ها خلاف دستورات الهیه، خلاف تقوا هست  بعد بگه من می خوام خودم و جامعه رو برسونم به این قله های کمال.

تقوا هم هدف رو دربر می گیرد و هم روش را

امروز چرا ضرورت پیدا شده از تقوا سخن بگوییم و مقام معظم رهبری سه بار کلمه تقوا را پشت سر هم مطرح می فرمایند؛ یعنی خیلی حرف پشت سرش هست.

سه بار ...  من ندیدم ایشون به این لحن صحبت کنند برای اینکه یه دوران بود دوران اسلام بود در جامعه ما ، همین که کسی می گفت اسلام خوبه عزیز می شد می گفتیم بابا ایشون با این که دکترا دارند خارج درس خوندن اسلام رو قبول دارن به به... چه آدم خوبی !!!

بعد از اسلام اومدیم تو دوران ایمان یه زمانی بود هرکس ایمان داشت آدم خوبی بود، دیگه اسلام و مسلمون بودن بدرد نمی خورد، حالا اون دورانی که ملیونی که مسلمان بودن اما بظاهر، حالا ملی گرا بودن و دیگه نمی آمدند تو جرگه ایمان گذاشته شدن کنار توسط مردم. خوب ما از مرحله اسلام اومدیم به مرحله ایمان تو جامعه، این مرحله ایمان نیاز به پالایش داشت تو یه مدتی که باز هم دعوا سر تقوا دیگه نبود تو جامعه دعوا سر ایمان خالص بود که آقا شما که مومن هستید باید همش رو بپذیرید چرا بخشی رو می پذیرید بخش دیگر رو نمی پذیرید

الان جامعه ما پیشرفت کرده از مرحله اسلام و ایمان و خلوص ایمان گذشته به عمل صالح یعنی تقوا رسیده، ما الان نوبت تقواست که از تقوا صحبت کنیم؛ علامت رشد جامعه است این یک معنا.

پس ما می تونیم مرحله بندی هم بکنیم، اگر امروز لازمه بیش از گذشته از تقوا صحبت کنیم به خاطر رشدی هست که کردیم نه اینکه وضع خرابتر شده.

یه زمانی تقابل بین ایمان و کفر بود، یه زمانی تقابل بین ایمان و نفاق بود حالا اختلافات بین مومنین هست؛ اینجا تقوا بیشتر نیازه. شما قبلا باید از خود گذشتگی می کردید اما الان باید تقوا رو رعایت کنید و تقوا خیلی سخت تره رعایتش تا اینکه آدم از جان خودش بگذره هم مسئولین امروز بیشتر از گذشته به تقوا نیاز دارن چون حساس تر شده، دیگه ما هرچی می ریم جلو  درگیری ها بین مومنین خواهد بود، اگر تقوا نباشه این درگیری ها شکننده است .

( استاد علیرضا پناهیان )