تـــــقــوای دل

« (فَإِلهُکُمْ إِلهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا ۗ وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ )»

تـــــقــوای دل

« (فَإِلهُکُمْ إِلهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا ۗ وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ )»

تـــــقــوای دل

« در هر مرتبه هستید،تقوا داشته باشید.آگاه باشید که فقر نوعی بلا است و سخت تر از تنگ دستی بیماری تن و سخت تر از بیماری تن بیماری قلب است . آگاه باشید که همانا عامل تندرستی تقوای دل است.
(نهج البلاغه؛حکمت 388)»

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

قرآن پژوهی:از پنج نفر بر حذر باش(قسمت سوم/پایانی)

پنجشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۲، ۰۱:۴۳ ب.ظ

فسق در قرآن مجید، به معنای عام آمده است که شامل مجرمان (گناهکاران)، منافقان، کافران و مشرکان و مستکبران و فاسدان و ظالمان می شود؛ و صفت مشترک همه آن افراد، عصیان و اطاعت نکردن از دستورهای خدای حکیم رئوف است.

در قرآن، قمار و تقسیم گوشت قمار با ازلام به عنوان فسق دانسته (مائده آیه 3) و در برخی دیگر از آیات مصرف گوشت میت و خون ریخته شده و خوردن گوشت خوک نیز به عنوان فسق معرفی شده است. (انعام آیه 145) در برخی از آیات نیز، هم جنس بازی و دیگر رفتارهای بیرون از دایره غریزه و فطرت مانند لواط و مساحقه به عنوان فسق مطرح شده است.

به نظر می رسد که هرگونه محرماتی که برای انسان زیان داشته باشد و سلامت روحی و جسمی بشر را به خطر افکند به عنوان فسق تلقی می شود، چنان که رفتارهایی که جامعه را از مرزهای اخلاقی بیرون برد و خانه و خانواده را تهدید کند نیز به عنوان فسق شناسایی و معرفی شده است.

 

به هر حال، خروج از حق، خروج از طاعت خداوند، پرده دری و بیرون بردن چیزی از وجه صحیح آن به وجه فسادش از معانی فسق است.

 

واژه «فِسق»، در قالب‏هاى گوناگون، 54 بار در قرآن آمده و در موضوعات و مصادیق مختلفى به کار رفته است از جمله:

 1. در مورد انحراف‏هاى فرعون و قوم او: «انّهم کانوا قَوماً فاسقین»( نمل، 12)

 2. در مورد افراد چند چهره و منافق: «انّ المنافقین همُ الفاسقون»( توبه، 67)

 3. در مورد آزار دهندگان به انبیا و سرکشان از دستورات آنان:«قالوا یا موسى‏ انّا لن‏ندخلها... القوم الفاسقین»

( مائده، 24 - 26)

4. در مورد کسانى که طبق قانون الهى داورى و قضاوت نمى ‏کنند: «و مَن لم یحکم بما اَنزلَ اللّه فَاولئک هم الفاسقون»

( مائده، 47)

5. در مورد حیله گران: «...بما کانوا یَفسقون»( اعراف، 163)

 

6. در مورد کسانى که وظیفه ‏ى مهم امر به معروف و نهى از منکر را رها مى‏ کنند: «اَنجَینا الّذین یَنهَونَ عن السوء و اَخَذنَا الّذین ظلموا... بما کانوا یَفسقون» ( اعراف، 165)

 

7. در مورد کسانى که خانه، تجارت، فامیل و مادّیات را بر جهاد در راه خدا ترجیح مى‏ دهند: «ان کان آبائکم... اَحبّ... واللّه لا یَهدِى القومَ الفاسقین»( توبه، 24)

 

8. در مورد گناهان علنى و انحرافات جنسى و شهوت‏رانى‏ هاى ناروا. (قرآن به قوم لوط که گناه را در مجالس علنى و بى ‏پروا انجام مى ‏دادند، لقب فاسق داده است) «رِجزاً من السماء بما کانوا یَفسقون»( عنکبوت، 34)

 

9. در مورد بهره‏ گیرى از غذاهاى حرام: «حُرّمت علیکم المَیتَةُ و الدّم... ذلکم فِسق»

( مائده، 3)

10. در مورد تهمت زدن به زنان پاکدامن: «یَرمُونَ المحصنات... اولئک هم الفاسقون»

( نور، 4)

 

در آیات فراوان درباره ارتباط با فاسقان دستورهایی آمده است، مانند: تحقیق درباره گزارش گنهکاران: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر فاسقی برای شما خبری(مهم) آورد، درباره آن تحقیق کنید. (سوره حجرات، آیه6)

 

نپذیرفتن گواهی گناهکاران: هرگز شهادتشان را در مورد امری نپذیرید.

(سوره نور، آیه4)

 

دوری از آنان: چنان که حضرت موسی کلیم (علیه السلام) جدایی از فاسقان را از خدا درخواست کرد و گفت: پس میان ما و این مردم تمرد پیشه داوری کن و ما را در انجام فرمان خود یاری رسان. (سوره مائده، آیه25)

 

امام باقر(علیه السلام) می فرماید: پدرم علی بن الحسین(علیه السلام) به من فرمود: پسرم! از پنج نفر برحذر باش و با آن‌ها گفت و‌گو و همراهی نکن. گفتم پدر جان آنان چه کسانی‌اند؟ فرمود: برحذر باش از مصاحبت با دروغگو که او همانند سراب دور را برای تو نزدیک و نزدیک را برای تو دور می‌کند و بپرهیز از مصاحبت با فاسق، زیرا او تو را به لقمه‌ای یا کمتر از آن می‌فروشد و بر حذر باش از همراهی با بخیل که تو را در نیازمندترین حالت به مال او، خوار و زبون می‌کند و بپرهیز از مصاحبت با احمق که تلاش او برای سودرسانی به تو، زیان ‌آور است و بپرهیز از همراهی با قاطع رحم که در کتاب الهی مورد لعن است.
(کافی، ج2، ص641)


مدارا با گناهکاران: رسول گرامی(صلی الله علیه وآله) فرمود: مدارا با مردم نیمی از ایمان است و نرمش با آن‌ها نیمی از زندگی است. امام صادق(علیه السلام) پس از نقل کلام پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: با گناهکاران در ظاهر معاشرت داشته باشید و با آن‌ها درگیر نشوید که به شما ستم می‌کنند. (کافی، ج2، ص117)

امیرمومنان(علیه السلام) در وصیت خود به امام حسن(علیه السلام) فرمود: با فاسق برای (حفظ) دینت مدارا کن و در قلبت از وی بیزار و با رفتارت از او برکنار باش تا همانند او نباشی. (الامالی، طوسی، ص8)

 

 پیامد گرامی داشت گناهکاران

امیرمومنان(علیه السلام) به نقل از پیامبر(صلی الله علیه وآله)فرمود: هرگاه فاسقی بر مردم آقایی کند و زعیم قوم خوارترین آنان باشد و مرد گناهکار گرامی داشته شود پس باید منتظر بلا بود.(تحف العقول، ص36)

 


منابع :

سایت پرسمان

افکار نیوز

وبلاگ نور آسمان

تفسیر نور / حجة الاسلام محسن قرائتى / تفسیر ذیل سوره حجرات آیه 6

کتاب مفاتیح الحیات -آیت الله جوادی آملی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">