تـــــقــوای دل

« (فَإِلهُکُمْ إِلهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا ۗ وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ )»

تـــــقــوای دل

« (فَإِلهُکُمْ إِلهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا ۗ وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ )»

تـــــقــوای دل

« در هر مرتبه هستید،تقوا داشته باشید.آگاه باشید که فقر نوعی بلا است و سخت تر از تنگ دستی بیماری تن و سخت تر از بیماری تن بیماری قلب است . آگاه باشید که همانا عامل تندرستی تقوای دل است.
(نهج البلاغه؛حکمت 388)»

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

امام علی (ع)، در قرآن: رستگاران!

پنجشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۱۱ ب.ظ

هر چند این روزها، معنی رستگاری عوض شده است، امّا هنوز هم، واژه ی «رستگاری»، موجی از انرژی مثبت و سعادت بخشی و پیروزی به انسان منتقل می کند و به عبارتی «خوشبختی» را به یاد انسان می آورد. خوشبختی هر چه می خواهد باشد؛ چه ثروت، چه احترام؛ چه قدرت و جایگاه اجتماعی بالا و چه لبخند رضایت خداوند باشد، در قله و رأس خوشبختی، نام کسی همیشه قرین رستگاری بوده است: حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام).

می گویید نه؟ هر چند در زمان امیرالمؤمنین (ع) انسانها ستمگر بسیاری به ساخت ایشان بی احترامی کرده و شأن بالایشان را در نظر نگرفتند، ولی امروزی که این مطلب را می خوانیم، می بینیم که هر داور منصف و عالم حقیقت بینی،  بر شأن والا و شخصیت استثنایی حضرت علی (ع)، صحه می گذارد.

 

البته ثروت و قدرت و تمامی منابع دنیوی و اخروی که در اختیار معصومین (علیهم السلام) بود و آنچه که شاید محل بحث بسیاری از عالمان باشد، حق بودن حضرت علی (ع)، نزد خداوند است.

خدای متعال در سوره ی بقره می فرماید: «أُوْلَئِکَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» (1) (آنان برخوردار از هدایتى از سوى پروردگار خویشند و آنان همان رستگارانند.)

رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «على‏ با حق است و حق با على است و او امام و خلیفه بعد از من است. پس هر که به او تمسّک جوید رستگار است و نجات یابد، و هر که او را واگذارد گمراه شده و درافتاده است...» (2)

در همین راستا، روزی سلمان فارسی به حضرت علی(ع)، گفت: «اى ابو الحسن کمتر مى‏شد که من و تو نزد پیامبر خدا بودیم مگر اینکه پیامبر مى‏ فرمود: اى سلمان او و گروه او همان رستگاران در روز قیامت هستند.» (3)

 

حضرت امیرالمؤمنین (ع) نیز نقل می کنند که روزی رسول خدا (ص) فرمودند: «اى ابو الحسن، امت موسى هفتاد و یک فرقه شدند که یک فرقه رستگار و دیگران در آتش اند. امت عیسى هفتاد و دو گروه شدند که یکى نجات مى ‏یابد و دیگران هلاک مى‏ شوند و بزودى امت من هفتاد و سه فرقه خواهند شد که یک فرقه رستگار و دیگران در آتش خواهند بود.» حضرت علی (ع) پرسیدند: «اى رسول خدا کدام گروه نجات مى ‏یابند؟» فرمودند: کسانى که به عقاید تو و یارانت دست یازند و چنگ زنند.» (4)

در این باره، احادیث بسیاری در کتب حدیثی ما آمده است. امّا همین مقدار کفایت می کند که بفهمیم نه تنها حضرت علی (ع) در قله ی سعادت و رستگاری اند، بلکه به واسطه ی ایشان، مؤمنان و شیعیان ایشان نیز، به سعادت می رسند. ان شاء الله.

 

پی نوشت:

1. بقره: 5

2. علامه بحرانی، الإنصاف فی النص على الأئمة الإثنی عشرعلیهم السلام / ترجمه رسولى محلاتى ؛ فارسى ؛ ص331؛ با استفاده از نرم افزار جامع الاحادیث 3/5؛ تولید موسسه نور

3. حسکانی، سیماى امام على علیه السلام در قرآن / ترجمه شواهد التنزیل، ص: 39؛ با استفاده از همان.

4. نهج الحق و کشف الصدق / ترجمه کهنسال ؛ ص343؛ با استفاده از همان.

  • ۹۲/۰۳/۲۳
  • احمدرضا کمیلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">