تـــــقــوای دل

« (فَإِلهُکُمْ إِلهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا ۗ وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ )»

تـــــقــوای دل

« (فَإِلهُکُمْ إِلهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا ۗ وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ )»

تـــــقــوای دل

« در هر مرتبه هستید،تقوا داشته باشید.آگاه باشید که فقر نوعی بلا است و سخت تر از تنگ دستی بیماری تن و سخت تر از بیماری تن بیماری قلب است . آگاه باشید که همانا عامل تندرستی تقوای دل است.
(نهج البلاغه؛حکمت 388)»

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

عصیانگر (قسمت اول)

دوشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۲، ۰۴:۲۳ ب.ظ


کلمه ی شیطان از ماده ی « شطن» به معنی  «پست و خبیث» است و شیطان به موجود سرکشی گفته می شود که یا انسان است یا جن یا جنبندگان دیگر، و به معنی روح شریر و دور از حق، نیز آمده است.

باید توجه داشت که شیطان یک اسم عام (جنس) است و به هر موجود موذی و منحرف کننده و طاغی چه انسان و چه غیر انسان اطلاق می شود . ولی ابلیس اسم خاص می باشد.

درباره ی اینکه چهره ی واقعی شیطان چگونه است نظر های زیادی وجود دارد. به نقل از دایرة المعارف بزرگ اسلامی شیطان این گونه است:

« ابلیس هنگام هبوط به زمین هیاتی شگفت داشت. گفته اند: یک چشم بود دستاری که دنباله ی آن به چانه اش هم نمی رسید بر سر داشت، و یک چکمه بیشتر به پایش نبود.

ابلیس در عالم خارج گاهی بصورت انسان ظاهر می شود و با اشخاص سخن می گوید، و مانند سنگ، خوک  ظاهر می شود. اما جولانگاه او بیشتر نهاد آدمی و قلب و نفس انسان  میدان عمل و قلمرو قدرت اوست. همچون خون که در رگها جاری است، ابلیس سراسر وجود آدمی را فرا می گیرد و بر نفس که جامع و شامل جمیع قوای زندگی است غالب می شود.

 

آفرینش شیطان چگونه بوده است؟

امام صادق (ع) در این باره فرمود:

« پس از آنکه خداوند متعال نار سموم که آتشی بدون دود و حرارت (شعله ی رخشنده) بود را خلق کرد از آن مارج را آفرید. سپس برای مارج همسری به اسم مارجه آفرید. ابلیس و فرزندان زیادی از طایفه ی جن از این دو نفر متولد شده اند. ابلیس نیز با زنی بنام « لهیا» از طایفه ی جن ازدواج کرد. نسل شیطان از اینها زیاد شد و به شکلهای گوناگون در همه جا پراکنده شدند و در اطراف زمین منزل گرفتند. بطوری که در بیابانها، جنگلها، راه ها، مجاری نهرها، و محل نگهداری حیوانات سکونت دارند.2

 


پی نوشت:

1- دایرةالمعارف بزرگ اسلامی

2- ابلیس نامه

 منبع: کتاب عصیانگر- عباسعلی کامرانبیان

  • ۹۲/۰۳/۱۳
  • احمدرضا کمیلی

عصیانگر

آفرینش شیطان چگونه بوده است؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">